Fler än ETC Bygg låter bilen ladda huset: Brf i Hudiksvall kapar elräkningen
ETC Bygg har tagit det första spadtaget för sju parhus i Hultsfred, där det första blir off-grid, med elbil som energibackup. Volkswagen berättar i ett pressmeddelande om hur Brf Stenberg i Hudiksvall provat tekniken att använda elbilens kapacitet sedan 2021 – med framgång. Men ETC Bygg går steget längre.
Brf Stenberg har skapats för att inspirera andra och det var en självklarhet att elbilens batteri skulle vara en del av energisystemet i fastigheten, säger Klas Boman, initiativtagare till bostadsrättsföreningen.
Foto: Volkswagen
Spara i något meningsfullt
ETC Bygg omvandlar allmänhetens sparande till klimatsmarta hyreshus. Återköp sker när du vill, och avkastningen för 2025 är 3,25 procent.
Ditt sparande har säkerhet i form av B-aktier i vårt publika bolag ETC Bygg AB. Sparande i B-aktier omfattas inte av statlig insättningsgaranti.
I bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall används elbilar inte bara för att ta sig från punkt A till B – de är också en aktiv del av energisystemet. Genom ett samarbete med Volkswagen, Ambibox och Energy Bank testas här framtidens energihantering där elbilens batteri används för att spara pengar, kapa eltoppar och till och med leverera el tillbaka till nätet. – Brf Stenberg har skapats för att inspirera andra och det var en självklarhet att elbilens batteri skulle vara en del av energisystemet i fastigheten, säger Klas Boman, initiativtagare till projektet och delägare i Energy Bank.
Testbädd under flera år
Sedan 2021 har Stenberg fungerat som en testbädd för så kallad V2G-teknik (Vehicle-to-Grid), där elbilar inte bara laddas utan även kan skicka tillbaka el till fastigheten eller elnätet. I praktiken innebär det att bilarnas batterier används för att lagra och fördela el efter behov – både i fastigheten och i energisystemet i stort. Tekniken kompletteras med V2H (Vehicle-to-Home), där elen används direkt i hemmet, till exempel för att kapa dyra förbrukningstoppar.
Siktar på noll kronor i elkostnad
Målet är ambitiöst: att helt eliminera föreningens elkostnader, som i dag ligger på omkring 300 000 kronor per år. Redan nu syns resultat. För mars och april 2025 uppgick elkostnaden till 21 969 kronor – en besparing på 29 procent jämfört med vad samma period skulle ha kostat utan det smarta energisystemet. – Vi kommer sätta en effekttopp på 30 kW, bara det sparar 40 000 kronor per år. Jag siktar på att vi inte ska ha någon elkostnad alls när jag är klar, säger Klas Boman till Ny Teknik. Systemet bygger på en kombination av solceller, stationära batterier, värmepump, smart mjukvara och dubbelriktade laddare. Men nyckeln ligger i bilarnas batterier – Volkswagens ID.4 GTX – som laddas när elen är billig och används när elen är dyr.
En levande testmiljö
De åtta ID.4 GTX-bilarna som ingår i projektet har alla ett batteri på 77 kWh – betydligt mer energi än vad som behövs för den genomsnittliga bilresan i Sverige, cirka 31 km per dag. Överskottsenergin används i stället för att minska fastighetens energibehov. För fastigheter med solceller fungerar elbilen dessutom som ett batteri som tar tillvara på överskottselen och ökar egenanvändningen. Systemet optimeras i realtid utifrån elpris, väder, energikontrakt och användarbeteende. Christian Jacobsson, vd på Energy Bank, berättar att man i vissa fall sett besparingar på upp till 30 procent. Men tekniken kräver mer än bara smart hårdvara – den kräver nya vanor hos de boende. – Maskiner kan man programmera, det funkar inte riktigt så med människor. Att få Kalle och Lisa att sätta bilen på laddning, även om det bara är i 20 minuter, det är en utmaning, säger Boman.
Elbilens batteri är en integrerad del av energisystemet i bostadsrättsföreningen Stenberg.
Foto: Volkswagen
Ekonomisk tillgång
Elbilar spås bli en allt viktigare pusselbit i energisystemet framöver. – Dubbelriktad laddning är utan tvekan ett av de områden som våra kunder frågar mest om. För oss på den svenska marknaden kommer ett erbjudande kring Vehicle-to-Home eller Vehicle-to-Grid att ha hög prioritet, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige. I framtiden kommer alla elabonnemang i Sverige att baseras på effekt, vilket gör det extra kostsamt att ha höga förbrukningstoppar. Här blir elbilens batteri en ekonomisk tillgång – både för hushållet och för samhället. Genom att delta i Svenska Kraftnäts stödtjänster, till exempel frekvensreglering, kan ID.-bilar dessutom bidra till stabiliteten i elnätet.
En politisk markering
När ETC Bygg nu uppför sju parhus i Hultsfred, kommer ett av parhusen (två av hyreslägenheterna) att vara frikopplat från elnätet, så kallat off-grid. ETC Bygg går alltså steget längre än Brf Stenberg och litar på en rejäl solcellsanläggning, på husets tak men också på staket och möjligtvis en pelare. Även där kommer tekniken Vehicle-to-Home att användas, som en back-up till solenergin. ETC Bygg har analyserat data från energianvändningen i de hus som företaget byggt i Västerås och Växjö och har därigenom ett gediget underlag för att dimensionera en solcellsanläggning som förmår vara självförsörjande – förhoppningsvis hela året. – Vi vet inte hur ofta elbilens batteri kommer att behöva användas, för vi är först ut att prova att gå off-grid med kombinationen solceller och elbil. Vi ser det som en markering mot eljättarna, säger ETC Byggs grundare Johan Jenny Ehrenberg. Hen fortsätter: – De politiska i detta är att öppna en dörr till ett blandat elsystem, pressa på för gemensam el och locka nätbolagen att lyssna på sina kunder. Det går att driva elnät vänligt. När monopolen pressar folk tänker vi tvärtom och bygger alternativ med Tillsammansmakt.