Allmän driftinformation
Om något gått sönder i fastigheten läs i första hand under respektive område nedan. Om du behöver felanmäla något i fastigheten görs det via formuläret nedan. Om något behöver åtgärdas efter kontorstid, kontakta din portvakt via mejl portvaktvaxjo@etc.se så får hen göra en bedömning av situationen. Om du tror att det är akut kontakta istället jouren.
Felanmälan och allmänna frågor
Om du vill felanmäla något i fastigheten eller om du har frågor kring fakturor, inflyttning, utflyttning och annat praktiskt rörande ditt boende använd formuläret nedan.
Vid akuta ärenden kontakta jouren här.
Portvakt
Husen har en utsedd boende som agerar som portvakt. Det innebär att hen är första instans om du har något du behöver hjälp med eller undrar över. Kontakta hen via mejl portvaktvaxjo@etc.se, så ska du få svar inom ett par dagar. Är det något som är uppenbart fel så använd formuläret ovan och beskriv tydligt problemet enligt instruktion.
Akuta ärenden
Kontakta din portvakt så fort som möjligt om du till exempel upptäcker en vattenläcka eller om du har fått skadedjur. För vissa skador kan du bli skyldig att betala ersättning om du inte anmält skadan direkt.
Vid nödsituationer ring alltid 112 – SOS ALARM!
Portvakt nås på mejl: portvaktvaxjo@etc.se.
Vid akuta ärenden utanför ordinarie kontorstid (vardagar kl 07–16) där det finns risk för allvarlig skada på person eller egendom ring vår jour
tel: 070-325 01 00
Glöm inte meddela etcvaxjo@etc.se om ärendet.
OBS: För alla sorters felanmälningar innebär jourlarm en stor kostnad. Felanmälan till jouren på kvällar och helger ska därför endast användas i akuta ärenden. Ett ärende anses akut då det är risk för skada på person eller allvarlig skada på egendom. Om du är tveksam om det är nödvändigt att larma, kontakta först portvakten eller använd formuläret ovan.
Onödiga larm kan komma att debiteras den som gjort en jouranmälan. Gäller larmet ett fel som den enskilde lägenhetsinnehavaren ska stå för, kommer denne att bli fakturerad.
Vatten
Vid akut vattenläcka kontakta omgående oss. Meddela samtidigt portvakt på portvaktvaxjo@etc.se
Om du som boende anlitar rörmokare som behöver stänga av vattnet till din lägenhet, meddela etcvaxjo@etc.se så att vi kan göra ett utskick till dina grannar.
Om du inte har vatten i kranen och det inte har gått ut något utskick, så är det antagligen en störning utanför fastigheten.
Driftstörning vatten
I Växjö är det kommunen som ansvarar för vatten och avlopp. Information om driftsstörningar finns här: Aktuell störning vatten och avlopp
Strömavbrott
Här hittar du senaste information om strömavbrott och driftstörningar:
Felanmälan fastigheten
Vill du anmäla ett fel i fastigheten använd formuläret för felanmälan på denna sida. Det kan vara en dörr som inte går igen, en koddosa som inte fungerar som den ska eller något annat. Mejla vad som är fel och var felet finns så ser vi till att åtgärda detta vid nästa rondering. Rondering sker normalt veckovis men avvikelser kan förekomma i semestertider.
Felanmälan Hissar
ALT Hissar, https://www.althiss.se/
Kundtjänst 0472-390 700
Jour: 010-205 00 50
Alla boende som upptäcker att någon av hissarna inte fungerar kan kontakta ALT men undvik om möjligt att felanmäla under jourtid. Endast hissar där personer med funktionshinder bor prioriteras under jourtid.
Meddela även portvakt på etcvaxjo@etc.se om att du gjort en felanmälan.
Skadedjur
Vi har genom fastighetsförsäkringen avtal med Nomor. Om du har problem med skadedjur i eller i anslutning till din lägenhet skall Nomor kontaktas. Nomor föredrar att det är du som hyresgäst anmäler direkt till dem för snabbast återkoppling. Meddela även portvakt på etcvaxjo@etc.se att anmälan till Nomor är gjord. Enstaka svartmyror på våren kan man som lägenhetsinnehavare enkelt sanera själv men andra problem kan behöva mer omfattande åtgärder. På Nomors hemsida finns svar på en del frågor och man kan även kontakta deras kundtjänst för att ställa frågor.
Skadedjur som upptäcks i allmänna utrymmen och utomhus på vår mark eller balkonger anmäls till Nomor samt rapporteras till portvakt på etcvaxjo@etc.se
Kundtjänst Nomor: 077- 112 23 00
Ange vårt kundnr: 36 15 91
Utebliven sophämtning
Matavfallet och kärlen med restavfall töms varje vecka. Undantag kan ske vid storhelger. Det händer att hämtningen uteblir och då dröjer det inte länge innan kärlen är överfulla. För att undvika överfulla sopkärl är det bra om alla boende hjälps åt att hålla koll och ordning.
Ring till SSAM om sopor inte hämtats som de ska och det är fullt.
Internet via Wexnet
Vid problem med tjänster tillhandahållna av Wexnet, skall deras kundtjänst kontaktas. Kundtjänst Wexnet: 0470 – 70 33 33
Städning
Trappstädning sker varje vecka. Se till att inga saker förvaras i trapphus så städningen försvåras.