Vi möts i Malmö, där Fredrik Fagerberg från ETC Bygg samma morgon hämtat ut en elbil som han ska provköra under en dag.
Fredrik Fagerberg svänger ut på motorvägen och provar bilens olika funktioner, konstaterar att den känns bra.
– Inga problem med prestandan!
Han kommer den närmaste tiden att provköra ett antal andra elbilar av andra fabrikat, som har möjligheten att både ladda bilen och ladda ur den, så kallat V2H.
Vad är V2H?
När en elbil används för att ladda eller driva ett hus kallas det för Vehicle-to-Home (V2H).
Fredrik Fagerberg förklarar medan han rattar bilen, inklusive provar att släppa ratten och låta bilen ta en kurva genom autokörning och sätter på bilens massagefunktion i stolarna, att V2H-tekniken gör det möjligt för elbilen att fungera som ett batteri för hemmet, där energin i bilens batteri kan användas som reservkraft.
Han berättar att V2H är en del av en bredare teknik som ofta kallas Vehicle-to-Everything (V2X), där elbilar kan kommunicera och dela energi med hem (V2H), nätverk (V2G, Vehicle-to-Grid) eller andra byggnader och enheter.
För att använda V2H krävs kompatibla fordon, laddningsstationer och ibland specifika energihanteringssystem.
Därför är han mer intresserad av olika biltillverkares tekniska löningar av dessa funktioner, än hur bilarna känns att köra.
– Den närmaste tiden kommer jag att prova och utvärdera ytterligare två bilar av andra märken, men det kan bli ännu fler. Utveckligen går snabbt nu och jag räknar med att fler elbilstillverkare presenterar nya tekniska lösningar den närmaste tiden.
Följer den tekniska utvecklingen
ETC Byggs grundare Johan Jenny Ehrenberg gick nyligen ut och berättade att solcellslösningen till parhuset i Hultsfred, gör det möjligt att klara både uppvärmning och hushållsel utan att det kopplas upp på elnätet, så kallat off-grid. Solceller på tak och staket i kombination med smartstyrda batterier kommer att kunna täcka husets energibehov – året runt. Hen hoppas att elbilens reservkraft bara kommer att användas någon enstaka gång per år.
Fredrik Fagerberg konstaterar att det kan bli så, men vill samtidigt understryka att elbilen kommer att bli viktig.
– Vi har gjort många mätningar, men vi kan inte veta till 100 procent hur ofta bilens batteri också behövs för parhusets elbehov, förrän hyresgäster faktiskt bor i huset och använder det. För mig är elbilen inte ”både hängslen och livrem” i det här projektet, den är viktig och jag följer den tekniska utvecklingen noga för att hitta den bästa lösningen.