Kommunen besöker bygget: ”Ett kvitto på att det går att komma längre”
Intresset är stort för det hyreshöghus i biobaserade material ETC Bygg uppför i Malmö. Därför bjöds nyligen en rad kommunala företrädare in för att se bygget på plats och ställa frågor. Andreas Eggertsen, klimatstrateg på stadsbyggnadskontoret, om besöket: ”Jag är väldigt imponerad.”
Spara i något meningsfullt
ETC Bygg omvandlar allmänhetens sparande till klimatsmarta hyreshus. Återköp sker när du vill, och avkastningen för 2024 är 5,5 procent.
Ditt sparande har säkerhet i form av B-aktier i vårt publika bolag ETC Bygg AB. Sparande i B-aktier omfattas inte av statlig insättningsgaranti.
När en rad företrädare för Malmö stad nyligen besökte ETC Bygg, uppstod en dialog. De ville gärna veta mer om en rad detaljer i bygget – men intresserade sig samtidigt för hur en byggherre som vill pressa klimatutsläppen upplever kontakten med kommunen och vad som kan förbättras. Redan innan alla hunnit komma haglade frågorna om klimatavtrycket. Fredrik Fagerberg, byggchef och utvecklare för ETC Bygg, berättade att beräkningarna för det pågående bygget i Malmö inte är klara, men att de hamnade på 118 kilo koldioxidekvivalener per kvadratmeter uppvärmd yta när ETC Byggs första hyreshus i biobaserade material byggdes i Västerås. Reaktionen är omedelbar: –Oj, ni ligger extremt lågt, jämfört med andra!
Fredrik Fagerberg bryter genast in: – Låt oss ta fler frågor på plats. Det är roligare om man får komma in och känna, klämma och trycka. Jag har stängt av bygget, så att det är säkert för besökare. Han berättar att de bärande väggarna i stommen är 12,5 meter höga av korslimmat trä, KL, och att de just börjat montera ytterväggar, isolerade av industriellt pressad halm från EcoCocoon. Han berättar om grunden, väggar, fönster, solceller och energiberäkningar. Skickar runt en bit basalt, en bergart som krossats så att fibrerna kan tvinnas till centimetertjocka armeringsstänger, vilket gör att mindre cement går åt under bygget av grunden och klimatavtrycket sjunker. Att detta är möjligt för att ETC Bygg inte drivs av vinstintresse och att även finansieringen är unik, människor sparar i ETC Bygg mot en avkastning, en typ av folkfinansiering.
Arkitekten Joakim Kaminsky berättar kort om lägenheterna: – Det blir ganska effektiva lägenheter. Det är treor på 67 kvadratmeter. Och tvåorna blir i två olika storlekar, en som är 47 kvadrat och en som är lite större. Vi har försökt att hålla storleken nere, för att det inte ska bli för höga hyror.
”Tvinga inte in oss i fållan av medelmåttor”
Många frågor från besökarna handlar om detaljer, som hur många centimeter vissa vägg- och golvelement är, om uppvärmning, bjälklag, och materialval. Och frågan av vad kommunen kan lära sig återkommer. Det uppstår ett samtal om ett hus bruttoarea, BTA, vilket betyder summan av alla våningsplans area och som begränsas av de omslutande byggnadsdelarnas utsida. Fredrik Fagerberg berättar att ETC Bygg alltid vill bygga så stora balkonger som möjligt, för att hyresgästerna ska få utrymme att odla. – Vi vill gärna tänka på det som sker runt livet, som att du ska ha mat, du ska ha väderskydd som gärna får ha lite andliga värden, det vill säga någonting som är trevligt också, som att kunna odla. Så vi jobbar till exempel gärna med bokashi som blir näring till alla odlingsintresserade. – Balkonger räknas inte som boyta och påverkar inte hyran, alltså får vi inte betalt för de kvadratmetrarna. Men dessutom ska vi betala till staden för att balkongerna är stora, eftersom de räknas som BTA. Sådant skulle man kunna fundera över.
En annan fråga rör elbilspoolen. En markanvisningstävling som ETC bygg tittade på i Malmö hade mobilitetshus som skulle lösa fastigheternas parkeringsbehov, oklart om den skulle bli i kommunal eller privat regi. ETC Bygg valde att inte lämna in något tävlingsförslag för att få bygga på den tomten, eftersom ETC Bygg väljer att ha elbilpool med laddare kopplade till husens egna solceller. – Om man tänker sig en bostadsaktör, vilken som helst, så är det nog bättre att de har parkeringen i ett mobilitetshus med en bilpool, än att alla har garage under sina flerbostadshus och försöker med en egen bilpool. Och samma sak med många av de andra sakerna. Men man borde fundera över vad som händer om det inte passar en aktör som går i framkant och vill driva klimatfrågor längre – och gör det. För då tvingas man in den här fållan av medelmåttorna, säger Joakim Kaminsky. – I våra tidigare hus har vi fått resultatet att det är de mest använda elbilspoolerna i hela Sverige, så något gör vi ju rätt, fortsätter Fredrik Fagerberg.
”Robusta lösningar”
När studiebesöket går mot sitt slut är Andreas Eggertsen, klimatstrateg på Stadsbyggnadskontoret, positivt överraskad. – Jag är väldigt imponerad av både byggsystemet och hur det utmanar byggbranschen på många sätt. Vi planerar ju för att minimera klimatpåverkan så mycket som möjligt, idag har vi sett exempel på åtgärder som i sin helhet gör att man kommer väldigt mycket lägre än vad vi är vana vid att se. – Jag hoppas att detta kan inspirera till en uppskalning, att fler aktörer att följa efter. – Jag gick igång på att ETC Bygg har jobbat både i detalj och helhet med att minimera klimatpåverkan. Och att de har använt trygga, robusta lösningar som ändå är både skalbara och minimerar klimatpåverkan radikalt.
”Leder och utmanar”
Fredrik Berggren är planarkitekt. Han säger att det är ”jättekul och jättespännande” att se hur någon ”visar vägen, leder och utmanar”. – Det får mig att tänka att ur ett stadsbyggnadsperspektiv så kanske det finns en resa att göra. – Som bondson har jag en personlig relation till halm. Så jag tycker det är väldigt intressant med den typen av material.
Sara Håkansson är hållbarhetsutvecklare på Malmö stadsfastigheter och arbetar därmed med höga klimatmål och att få ner klimatpåverkan i alla projekt.
”Ett kvitto”
– Det här är inspirerande, ett kvitto på att det går att komma längre. – En sak jag tar med mig är att det är möjligt att bygga med så pass lite betong – det är ju jätteintressant!
Joakim Kaminsky, arkitekt som bjöd in till mötet, tycker att det var intressant att det fanns en påfallande lyhördhet från besökarna. – Det var spännande att kunna ge dem återkoppling på hur detaljplanen har fungerat här och hur framtida projekt kan utformas. I och med att de hela tiden utformar nya detaljplaner och markområden att bygga på så är det bra om man kan göra det rätt från början.