Spara i något meningsfullt

ETC Bygg omvandlar allmänhetens sparande till klimatsmarta hyreshus. Återköp sker när du vill, och avkastningen för 2025 fastställs senare.

Mer om vårt sparande

Ditt sparande har säkerhet i form av B-aktier i vårt publika bolag ETC Bygg AB. Sparande i B-aktier omfattas inte av statlig insättningsgaranti.

Hyresgäster i ETC Bygg: ”Elbilspoolen förändrade vår vardag”

Elbilspool och elcykelpool har varit självklart för ETC Bygg sedan första huset uppfördes i Västerås. Hyresgäster har ställt sina bilar och är positiva till elfordonspoolen. ETC Byggs projektledare Martin Palm har bjudits in till en rad konferenser för att dela erfarenheten: ”Genomgående blir andra förvånade över hur hög andel av våra hyresgäster som använder elbilspoolen, tydligen är det otroligt mycket mer än i andra hyreshus.”

Spara i något meningsfullt

ETC Bygg omvandlar allmänhetens sparande till klimatsmarta hyreshus. Återköp sker när du vill, och avkastningen för 2025 fastställs senare.

Mer om vårt sparande

Ditt sparande har säkerhet i form av B-aktier i vårt publika bolag ETC Bygg AB. Sparande i B-aktier omfattas inte av statlig insättningsgaranti.

Det finns flera förklaringar till att hyresgästerna i ETC Byggs hus i Västerås snabbt kom igång med att prova elbilspoolen. Till en början fanns två elbilar, en personbil och en skåpbil.
Medlemsskap i bilpoolen är gratis och hyresgästerna fick även boka bilen gratis för en provtur den första tiden. Uppslutningen blev enorm.
Martin Palm förklarar varför ETC Bygg låter alla hyresgäster vara medlemmar i bilpoolen gratis.
– För oss är det självklart. Varför skulle det kosta att vara med i en bilpool om du inte använder den? På det här sättet finns bilen tillgänglig även för den som bara har ett tillfälligt behov.

Är det inte dyrt att tänka så?
– Nej. Kostnaden för gratis medlemsskap är liten jämfört med kostnaden att med information, eller försök att övertyga, få hyresgäster att prova eldrift i stället för fossil drift. Elbilar har dessutom ett högt andrahandsvärde, så vi räknar hem investeringen på några år. Och med egna solceller och laddare blir driftskostnaden mycket låg. 
– ETC Bygg har ju en unik finansiering, att människor sparar i våra hus mot en avkastning. Det möjliggör att vi kan sätta klimatet först i alla aspekter av bygge och drift.

Idag betalar hyresgästerna cirka 70 kronor per timme de använder elbilen. I Västerås, där ETC Bygg har två hyreshus finns idag en elpersonbil, skåpbilen användes så lite att den inte ansågs motiverad. I Växjö finns idag både en elpersonbil och en elskåpbil.
Kim Mariasson, boende i Växjö med familj och två barn, är positiv.
– Vi använder elbilspoolen en hel del, faktiskt.
Familjen har en egen bil, men med barnstolarna kan det bli svårt att få plats med gäster och större inköp. Då använder de elbilspoolen.
– Gratis medlemsskap i elbilspoolen var kanske inte avgörande för att vi flyttade hit, men det är en bonus.

Egen bil, nej tack!

Flera andra hyresgäster har valt att inte längre ha egen bil. Lynn Nilsson i Växjö, berättar att hon valde att flytta in i ETC Byggs hus för att det finns en tanke om hållbarhet, som återspeglas i byggmetoder, drift, odlingsgemeskap och även social hållbarhet.
– Det var flera saker som avgjorde att jag ville bo här, och att det finns elbilspool och elcykelpool var definitivt en av anledningarna.
Hon har ingen egen bil och använder regelbundet poolen ett par gånger i månaden, när hon storhandlar.

ETC Bygg:s projektledare Martin Palm blir ofta inbjuden till olika konferenser om bilpooler och berättar att människor häpnar över att så hög andel av ETC Byggs hyresgäster som faktiskt använder husens elbilar.


Tommy Fredriksson har inte heller egen bil och använder bilpoolen vid enstaka tillfällen.
– Det är skitbilligt! Du betalar bara laddning om du kör väldigt långt och behöver ladda längs vägen, annars laddar vi ju med husets solceller och det betalar vi inte för. Har du en egen bil står den ju 95 procent av tiden. Jag räknade med 3 000-4 000 kronor i månaden för att köra runt med den skrotbil jag hade förut, när jag räknar in verkstadskostnader med mera. Ett dygn som längst i taget får man ha husets bil, för att den ska vara tillgänglig, det funkar till det mesta. Och den bil vi har är skitkul att köra!
Mats Rosén använder bilpoolen ganska sällan.
– Oftast cyklar jag och det går ju bussar. Att ha egen bil stående den största delen av dygnet tycker jag är idiotiskt. Jag flyttade hit för att jag gillar helhetstänket om miljön. Elbilspooil och cykelpool är grädde på moset.

Inget mål att få upp användningen

De boendes berättelser ligger i linje med ETC Byggs vision om hur elbilspoolen ska fungera. För kortare resor, typ inom kvarteret, är det ju bäst med promenad, menar Martin Palm
– Ska man normalhandla eller ta sig en lite längre bit, tar man bilen då då? Nej, helst tar man sin egen cykel eller lånar en lastcykel. Är det ännu längre bit bort då, då tar man väl bilen? Återigen helst inte, då väljer man att resa kommunalt i första hand, då kollar man in kommande avgångar på våra entréskärmar och tar sig mot bussen eller tåget.
Trots det menar han att en elbilspool behövs.
– Vid större inköp som att storhandla eller köpa en möbel, ja helst då second hand, säger han med ett leende, då passar det ju bra med en elbil.
Det är mot den bakgrunden som ETC Bygg inte ser det som ett mål att bilarna används så mycket som möjligt.
– Olikt många andra aktörer, vill vi se en ”lagom” beläggning av elbilen. Klimatnyttan är såklart större av att ta elbilen till mataffären än att ta en privat fossildriven bil, men kan vi helt undvika resan är det såklart den största vinsten.

Konservativ kraft bromsar

Martin Palm tillägger att ETC Bygg kämpar för en förändring på samhällsnivå:
– Vi ser behov av samarbete där fatsighetsägare gemensamt erbjuder gratis elbilar i kvarteren mot en betalning per körsträcka eller tid. Alltså inga fasta avgifter och liknande, utan en ren service som man betalar för eller låter ingå i hyran. Ungefär som en tvättstuga man delar på.
Han konstaterar att ”mobilitetsnormerna” i kommunernas regler, är en konservativ kraft som upprätthåller en osund trafikkultur i boendeområden.
– Alltför stor andel av byggkostnaden går till betonggarage och liknande konstruktioner som inte kommer att användas fullt ut inom något decennium, eftersom trafiksystemen är inne i en extremt snabb omställning. Idag är 50 procent av de nya bilarna som köps rena elbilar. Det tog fem år att nå den gränsen, från det att elbil var ett undantag till att det erbjuds brett på marknaden.
– Både bygg och trafik är stora utsläppskällor som vi alla måste hjälpas åt med att ställa om.